W ostatnich miesiącach znów wystąpił prawdziwy wysyp nowych prób wyłudzeń pieniędzy. Na celowniku złodziei znajdują się nie tylko klienci banków. Oszuści podszywają się pod pracowników firm telekomunikacyjnych, kurierów, komorników, wnuczków czy nawet policję. Wiele stosowanych przez nich technik wykorzystuje głównie naiwność ofiar.
Ostrzegamy przed różnymi metodami oszustw – internetowych i nie tylko – i podpowiadamy, jak chronić swoje pieniądze i nie dać się wyprowadzić w pole.
Dzielnicowi pracujący na terenach należących do Spółdzielni „Górnik” informują, że liczba osób oszukanych przez internetowych oszustów rośnie. W niektórych komendach działają specjalne zespoły policyjnych informatyków zajmujących się tropieniem tego rodzaju przestępców.
Wciąż jednak wiele zależy od nas i naszej uwagi. Na tych oszustów nie ma jednak dobrej rady, bo zawsze trafią się osoby starsze, łatwowierne lub zajęte innymi sprawami. To oni stają się ich ofiarami. Choć nigdy nie za dużo apeli, to tym razem zwróćmy szczególną uwagę na podawane informacje i rady specjalistów.
Jak nie dać się oszukać?
- Nigdy nie otwieraj linków w e-mailach kierujących do strony logowania banku. Banki nie wysyłają takich informacji
- Nigdy nie instaluj na swoim telefonie oprogramowania antywirusowego, do którego link otrzymasz w rzekomym SMS-ie od banku. Banki nie wysyłają takich SMS-ów
- Pilnuj danych swojej karty i nie spuszczaj jej z oczu
- Dokładnie oglądaj bankomat, z którego zamierzasz wypłacić pieniądze
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania w kontaktach telefonicznych z przedstawicielami banków, telekomów czy innych firm. Uważaj, komu i jakie informacje podajesz. Drogą telefoniczną banki nigdy nie proszą o hasło do bankowości internetowej czy numer karty.
- Nie otwieraj w komputerze ani telefonie podejrzanych załączników. Banki czy firmy telekomunikacyjne nie wysyłają dokumentów spakowanych do pliku *.zip
- Żaden pracodawca nie będzie prosił o wykonanie przelewu na 1 zł w celu potwierdzenia tożsamości. Jeśli poprosi cię o taki przelew, możesz mieć pewność, że to oszust
- Jeśli dostaniesz twoim zdaniem nieuzasadnione wezwanie do zapłaty, upewnij się, czy nie jest to próba wyłudzenia danych. Zadzwoń do danego urzędu lub firmy i potwierdź tę informację. Skorzystaj jednak z numeru podanego na stronie internetowej danej instytucji, a nie w przesłanej korespondencji
- Nie przekazuj obcym ludziom swoich pieniędzy. Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności prośby „wnuczka”, zadzwoń do niego. Jeśli uważasz, że oszustem jest „policjant”, zadzwoń na numer 112
- Zachowaj zdrowy rozsądek za każdym razem, gdy ktoś prosi cię o pieniądze lub wrażliwe informacje (np. PESEL nr karty kredytowej, adres zamieszkania itp.) Kradzież tożsamości może być równie groźna, jak kradzież pieniędzy.