2 września rozpocznie się przebudowa torów kolejowych w Katowicach. Podano, kiedy zostaną zamknięte wiadukty i jakie zmiany czekają pasażerów Kolei Śląskich. W ciągu 3 lat wybudowanych zostanie pięć nowych przystanków: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Przebudowane będą cztery stacje (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwa przystanki (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).
Inwestor podał kiedy będzie zamykał poszczególne wiadukty w Katowicach, choć przed każdą tego typu operacją organizowane zostaną konferencje prasowe, na których określone zostaną organizowane objazdy. I tak:
9 września zostanie częściowo zamknięty wiadukt w ciągu ul. Bagiennej. Kierowcy będą mieli tu do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę.
16 września zostanie zamknięty wiadukt nad ul. Graniczną. Przejazd będzie możliwy wiaduktem pod ul. Damrota, piesi będą mogli korzystać z kładki nad torami przy ul. Paderewskiego.
23 września ma zostać zamknięty wiadukt nad ul. Mikołowską. PKP PLK podaje, że kierowcy będą korzystać z ul. św. Jana, piesi zaś z przejścia przez dworzec od strony Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej.
30 września rozpocznie się rozbiórka 120- letniego wiaduktu przy ul. Kłodnickiej łączącego Ligotę z Brynowem
W listopadzie mają być zamknięte przejazdy pod wiaduktami w ciągu ul. Przodowników i Załęskiej.
Od września nie każdy pociąg KŚ dojedzie do stacji Katowice, a zmiany rozkładów mogą być częste. Stacja Chorzów Batory oraz Mysłowice będą stacjami przesiadkowymi dla części naszych pasażerów na inne pociągi oraz tramwaje.
Koleje Śląskie zapowiadają zmiany w kursowaniu pociągów na najbliższe miesiące:
Etap: 2 – 9 września:
- Na szlaku Katowice – Brynów – Katowice Ligota ruch pociągów będzie prowadzony po jednym torze,
- Na szlaku Katowice Zawodzie – Katowice oraz w stacji Katowice Zawodzie ruch będzie prowadzony po trzech z czterech torów.
Etap: 10 – 17 września:
- Na szlaku Katowice – Brynów – Katowice Ligota ruch pociągów będzie prowadzony po jednym torze,
- Na szlaku Katowice Zawodzie – Katowice oraz w stacji Katowice Zawodzie ruch będzie prowadzony po trzech z czterech torów,
- Na szlaku Katowice – Chorzów Batory ruch pociągów będzie prowadzony po jednym z dwóch torów.
Etap: 18 – 26 września:
- Na szlaku Katowice Zawodzie – Katowice ruch pociągów będzie prowadzony po dwóch z czterech torów,
- Na szlaku Katowice – Chorzów Batory ruch pociągów w dalszym ciągu będzie prowadzony po jednym z dwóch torów.
Etap: 27 września – 2 października:
- Na szlaku Katowice Zawodzie – Katowice ruch pociągów będzie prowadzony po dwóch z czterech torów,
- Na szlaku Katowice – Chorzów Batory ruch pociągów w dalszym ciągu będzie prowadzony po jednym z dwóch torów.
Etap: 3 października – 9 listopada:
- Na szlaku Katowice Zawodzie – Katowice ruch pociągów będzie prowadzony po dwóch z czterech torów,
- W stacji Katowice Zawodzie ruch będzie prowadzony po trzech z czterech torów,
- Na szlaku Mysłowice – Katowice ruch pociągów będzie prowadzony po jednym z dwóch torów; ograniczenia prędkości wydłużą rozkładowy czas jazdy o ok. 7 minut,
- W stacji Katowice zostaną zamknięte dwa z ośmiu torów przy krawędziach peronowych, a jeden tor będzie dostępny wyłącznie od strony Katowic Zawodzia.
Dodatkowo od 1 września pociągi relacji Oświęcim – Katowice zostaną skrócone do Mysłowic ze skomunikowaniem na pociąg Kolei Śląskich lub Polregio. Pociągi Polregio z kierunku Olkusza zostaną skierowane do Sosnowca Głównego z przesiadką na pociągi Kolei Śląskich.
Mniej pociągów Kolei Śląskich do Katowic z Gliwic i Tychów.
Od 2 do 17 września liczba pociągów kursujących na odcinku Katowice Piotrowice – Katowice zostanie znacznie ograniczona. Dla zachowania jak najwyższej liczby połączeń bezpośrednich pociągi w jednym kierunku będą kursować w krótkich odstępach, a następnie kilka pociągów pojedzie w niewielkich odstępach w przeciwnym kierunku.
Wybrane pociągi zostały skierowane drogą okrężna przez Hajduki (bez postoju w Brynowie oraz dłużej o ok. 13 minut). Część pociągów zostanie skrócona do Katowic Piotrowic lub Tychów z przesiadką na inny pociąg Kolei Śląskich.
Od 10 września do 2 października ruch jednotorowy na odcinku Katowice – Chorzów Batory wpłynie na rozkład jazdy pociągów kursujących w kierunku Gliwic.
W zależności od sytuacji ruchowej, w niektórych godzinach pociągi mogą kursować w nierównych odstępach. Dłuższe odstępy zostały uzupełnione pociągami w krótkiej relacji Gliwice – Chorzów Batory z możliwością przesiadki na tramwaj lub autobus ZTM, by pasażerowie mogli dojechać do Katowic. Zaplanowane są też nocne wstrzymania ruchu wymagające zastąpienia ostatniego pociągu do Katowic autobusem.
Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity:
Od 1 września do 9 listopada dziewięć pociągów PKP Intercity będzie mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic.
Chodzi o pociągi: Rozewie, Siemiradzki, Matejko, Artus, Grottger, Szczeliniec, Malczewski oraz Piast. Składy będą kursowały przez katowicki Ochojec, co będzie wiązać się z równoczesnym zamykaniem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych przy ul. 73 Pułku Piechoty oraz Jankego.
Wszystkie te obiekty zostaną najpierw wyburzone, a następnie zbudowane od nowa. Będzie się to wiązało w 100% z przerwą ruchu kołowego. Żeby utrzymać ruch kolejowy, wykonawca będzie musiał każdy z wiaduktów budować wieloetapowo. – Nie jesteśmy w stanie na raz wybudować całego obiektu. W skrajnych przypadkach budujemy nawet na 4 etapy każdy obiekt – wyjaśnia dyrektor projektu. Wiadomo już, że prawdopodobnie najdłużej powstawał będzie wiadukt nad ul. Mikołowską. Prace nad budową nowego obiektu mają potrwać około dwóch lat. Po zakończeniu tych prac, pozostaje jeszcze wiele miejsc, w których linia kolejowa przecina się z drogami.
Wszystko ma potrwać do kwietnia 2028 roku. Wtedy mieszkańcy Katowic zyskają nowe przystanki: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec.
Z kolei pociągi zyskają nowe tory. Chodzi o to, żeby zwiększyć przepustowość i w końcu doprowadzić do oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Poza tym pociągi będą jeździć z większą prędkością. Te dalekobieżne – 160 km/h, a regionalne – 120 km/h.
Źródła: Gazeta w Katowicach, materiały prasowe UM Katowice.