Do końca lutego do skrzynek mieszkańców SM „Górnik” w Katowicach, w nieruchomościach objętych regulacją opłat, trafią informacje o ich zmianach wraz z uzasadnieniem, które obowiązywać będą od 1 czerwca tego roku.
Regulacja opłat dotyczy tylko utrzymania części wspólnych i nie obejmuje tych, wynikających z indywidualnego zużycia mediów oraz rozliczanych zgodnie ze stosownymi regulaminami
w innych terminach.
Regulacja opłat eksploatacji podstawowej nie dotyczy wszystkich nieruchomości. W 55,4% nieruchomości opłaty eksploatacyjne pozostaną na niezmienionym poziomie. W niektórych nieruchomościach będzie to już kolejny, drugi lub nawet trzeci rok, bez regulacji. W 44,6% opłaty te zostaną podwyższone zgodnie z zasadami zrównoważenia kosztów z przychodami w danej nieruchomości. W przypadku regulacji opłat na fundusz remontowy przewidywany ich wzrost nastąpi w odniesieniu do ok 34% nieruchomości, w pozostałych 66% zmiany nie nastąpią.
Obserwując doniesienia medialne, fala podwyżek „czynszów” w ostatnich paru latach, coraz bardziej dotkliwych, ruszyła od września 2024 r. Spółdzielnia, jako obligatoryjny zarządca swego mienia i mienia nabytego na podstawie ustawy kształtuje opłaty w sposób zapewniający niezakłócone funkcjonowanie spółdzielni i utrzymanie zarządzanego mienia w dobrym stanie.
Przypomnijmy: w spółdzielniach mieszkaniowych podstawą obowiązku wnoszenia opłat na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości są zapisy art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (uosm).
Opłaty zgodnie z obowiązującymi zapisami ustawowymi ustalane są odrębnie dla każdej nieruchomości. Na ich wysokość wpływ ma specyfika danej nieruchomości i niezbędne działania jakie muszą być podjęte do utrzymania jej oraz mienia wspólnego Spółdzielni i osiedla w odpowiednim stanie. Mają na to też wpływ zrealizowane wnioski mieszkańców.
Poziom opłaty eksploatacyjnej ustalany jest w oparciu o zatwierdzony przez Radę Nadzorczą plan finansowo-gospodarczy, wyniki poszczególnych nieruchomości (tj. różnica między poniesionymi kosztami a naliczonymi opłatami), rozliczenie pożytków z nieruchomości wspólnej (o ile w danej nieruchomości występują) zgodnie z zapisami art. 5 ust. 1 uosm. W przypadku członków Spółdzielni na obniżenie tej opłaty wpływa wypracowana przez Spółdzielnię nadwyżka bilansowa w kwocie przeznaczonej Uchwałą Walnego na częściowe pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości.
Opłata eksploatacyjna ma pokrywać koszty m. in. z tytułu zużycia energii elektrycznej i jej przesyłu na potrzeby części wspólnych, utrzymania czystości i zieleni, odśnieżania, okresowych kontroli i przeglądów obligatoryjnych, ochrony p.poż, konserwacji budynków i otoczenia, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji, czyszczenia kanalizacji, monitoringu, zarządzania, administrowania osiedlami, podatków i opłat publicznoprawnych, utrzymania wind, amortyzacji sprzętu i wyposażenia, usuwania skutków dewastacji, kradzieży, wywozu odpadów wielkogabarytowych, remontowych, których mieszkańcy nie dostarczyli do PSZOKów , wywozu odpadów bio.
Konieczność utrzymania zasobów w odpowiednim stanie technicznym czy też podniesienia poziomu technicznego budynków, wymaga systematycznej aktualizacji także odpisów na fundusz remontowy w zależności od potrzeb z uwzględnieniem możliwości płatniczych mieszkańców. Istotne jest również obligatoryjne zbilansowanie ujemnych sald w nieruchomościach, w których remonty zostały już wykonane. Źródłem finasowania remontów jest fundusz remontowy, którego nie należy mylić z ilością środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Te pieniądze bowiem służą pokrywaniu wszystkich zobowiązań, nie tylko wynikających z prac remontowych i są środkiem płatniczym, a nie źródłem.
Katarzyna Szeniec
Wiceprezes ds. ekonomicznych