Jak przygotować rower do sezonu

Rady Józefa Sołtysika – przewodniczącego RO Zadole, Przodownika Turystyki Kolarskiej PTTK

1/. Umycie ramy , błotników , felg , szprych i kierownicy .

a/. Do miski lejemy ciepłą wodę z płynem do mycia naczyń, w dłoń bierzemy szczotkę i szmatę i myjemy dokładnie wszystkie elementy po czym wycieramy szmatą . Jeżeli rower był bardzo zabrudzony błotem to przed właściwym myciem należy rozmiękczyć twardy brud przez namoczenie go .  Dobrym rozwiązaniem jest zakup zestawu szczotek do mycia . Kształt szczotek jest tak opracowany że pozwoli nam na łatwe dotarcie do zakamarków ramy i podzespołów. Szczególnie przydatna jest szczotka do czyszczenia szprych nr 4 – jednym pociągnięciem umyje się kilka na raz .

zdj. Joanna Kozerska

b/. Zamiast wody z  płynem można myć również specjalnymi płynami czyszczącymi : np.  Fast Action Bike Cleaner . Spryskujemy nim cały rower, odczekujemy kilka minut i myjemy szczotką płukaną w wiadrze z wodą. Płyny tego typu ułatwiają usuwanie brudu i zostawiają ochronną powłokę na lakierze, gumowych uszczelkach  oraz plastikowych elementach.           

c/. Nie polecam mycia myjką wysokociśnieniową , zwaną potocznie „Kärcherem”. Owszem dokładnie oczyści ona cały rower, ale przy okazji  woda brud dostaną się do  łożysk – piasty , sterów i suportu .  

Po umyciu jesteśmy w stanie ocenić stan naszej ramy , błotników , felg i szprych i w razie konieczności dokonać koniecznych napraw .

2/. Czyszczenie i smarowanie układu napędowego – operacja ważniejsza aniżeli umycie ramy .

a/. Przed przystąpieniem do czyszczenia łańcucha należy zbadać jego stan za pomocą specjalnego przymiaru lub linijki . Jeżeli uległ naciągnięciu powyżej 2% (długość 10 ogniw łańcucha powyżej 259 mm) powinno się go wymienić .  W czasie normalnego użytkowania roweru , po przejechaniu powyżej 2.000 km łańcuch ulega naciągnięciu i może źle przeskakiwać z jednego koła zębatego na drugie. Wtedy należy go wymienić wraz z tylną zębatką  . Proszę zapamiętać , że nowy łańcuch źle współpracuje ze starą zębatką  .  

Kiedy stwierdzimy , że łańcuch nie wymaga wymiany możemy przystąpić do jego wyczyszczenia .

Do czyszczenia używamy benzyny ekstrakcyjnej , nafty lub rozpuszczalników typu degreaser .

Najlepsze efekty czyszczenia łańcucha osiągniemy , gdy zdemontujemy go (rozkujemy) , wrzucimy na kilka minut do pojemnika z rozpuszczalnikiem i operację powtórzymy dwukrotnie .

Jednak , aby rozkuć łańcuch trzeba mieć do dyspozycji  specjalne imadełko , dlatego              proponuję czyszczenie bez zdejmowania łańcucha . Bierzemy szmatkę , szczotkę specjalistyczną  lub starą szczoteczkę do zębów i zanurzając ja w rozpuszczalniku czyścimy po kolei wszystkie ogniwa. Pamiętajmy, że najważniejsze to pozbyć się brudu z wewnętrznych części ogniw, a nie zewnętrznych gdzie on jest najbardziej widoczny . Jest to niestety operacja bardzo czasochłonna , ale konieczna do wykonania .

b/. Kasetę (tylne zębatki) czyścimy za pomocą szczotki z długim włosiem , tak aby wydłubać cały brud spomiędzy poszczególnych kół zębatych. Podobnie postępujemy z przednimi zębatkami.

Czyszczenie zębatek i łańcucha ułatwi użycie szczotki nr 5 .        

c/. ostatnim elementem , z którego należy usunąć brud są kółka prowadzące tylnej przerzutki .

Aby  to wykonać należy ją odkręcić od ramy , zdemontować kółka prowadzące wyczyścić brud ze wszystkich rowków , nasmarować olejem do łańcucha elementy ruchome korpusu przerzutki natomiast smarem tuleje zębatych kół prowadzących i złożyć elementy razem , po czym przymocować do ramy i założyć linkę . Dla nie wprawnego rowerzysty jest to operacja trudna , dlatego lepiej jak to zrobi serwis rowerowy .    

d/. Smarownie łańcucha jest operacją czasochłonną ponieważ należy wkrapiać po jednej kropli na każde połączenie ogniw łańcucha . Do smarowania używa się specjalistycznych olei mających w swoim składzie teflon . Olej jest przeźroczysty .      

3/.  Sprawdzamy hamulce  –

a/. szczęki hamulcowe – jeśli trzeba wymieniamy na nowe (gdy już zanika wzór na klocku). Po wymianie klocków hamulcowych należy je wyregulować  tak , aby odstęp pomiędzy klockami a obręczą koła był z obu stron jednakowy . (Informacje na temat wymiany i regulacji dostępne w Internecie) . 

b/. ramiona hamulca – jeśli po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca odskakują opornie, warto odkręcić szczękę z osi (tzw. piwotu) i posmarować go stałym smarem.   

c/.  linka hamulca – sprawdzamy czy jest dobrze przymocowana do szczęki hamulcowej . Jeżeli nie to należy dokręcić śrubę , aby w czasie hamowania się nie poluzowała .   

4/. Kontrola pancerzy oraz linek hamulców i przerzutek :

a/.  Sprawdzamy stan pancerzy – jeżeli są uszkodzone lub pozaginane należy je wymienić 

b/. Jeśli linki chodzą ciężko w pancerzach warto przesmarować je od wewnątrz olejem do łańcucha .

W razie konieczności można wymienić linki i pancerze . Nie wymaga to dużego nakładu środków .

5/. Kontrola stanu sterów – czyli łożysk kierownicy .

Sprawdzamy czy nie są poluzowane – kładziemy obie ręce na kierownicy, zaciskamy przedni hamulec i próbujemy pchać rower do przodu i do tyłu – stuki lub luźna kierownica  świadczą o luzach . W takim przypadku należy samemu wyregulować lub wymienić łożyska , albo oddać rower do serwisu .     

6/. Amortyzatory .

Warto przesmarować ramiona amortyzatora . Należy zdjąć gumowe ochraniacze (jeśli są) – nanieść kilka kropli oleju z teflonem na każda goleń w okolicy uszczelki.      

7/. Piasta – wskazane jest wyciągniecie łożysk z piasty , wyczyszczenie ich ze starego smaru i nałożenie nowego smaru .   

8/. Suport  – sprawdzamy obejmując oboma rękami za korby i próbując kiwać na boki – jeśli słychać stuki – to konieczna jest wymiana łożysk lub całego suportu . Najlepiej zrobi to serwis rowerowy .

9/. To co powinniśmy mieć ze sobą , gdy wyjeżdżamy na trasę – zapasowa dętka i łatki do lepienia dziur ; zestaw łyżek do ściągania opony , pompka , podstawowy zestaw kluczy do roweru,  zestaw kluczy imbusowych ze śrubokrętami , małe kleszcze , nóż w osłonie najlepiej finka .    

Nie powinniśmy zapomnieć o tym , że raz na 2 lata powinno się oddać rower do serwisu celem kompleksowego przeglądu .   

Korzystajmy ze ścieżek rowerowych , których mamy coraz więcej . 

Przodownik  KOT nr 7389  : Józef Sołtysik