Odpowiedzi na najczęściej zadawanie pytania

Mimo czasu pandemii w naszej Spółdzielni dzieje się dużo, bo jak zwykle pod koniec roku otrzymujecie Państwo wiele dokumentów , rozliczeń i informacji związanych m.in. z kosztami centralnego ogrzewania, zużycia wody zimnej, opłatami za wymianę podzielników kosztów centralnego ogrzewania, a dla niektórych budynków i mieszkań, także – kosztów energii cieplnej zużytej do podgrzania wody. Te kwestie naturalne budzą wiele pytań.
Dlatego wprowadzamy specjalną zakładkę, w której znajdą Państwo odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Dziś publikujemy pierwszy odcinek zapraszając do nadsyłania kolejnych pytań na adres mailowy :

sekretariat@smgornik.katowice.pl

Pytanie: Podzielniki były wymieniane około rok temu. Dlaczego dopiero teraz płacimy za ich wymianę?

Odpowiedź: Proces wymiany wszystkich (około 30 tysięcy sztuk) podzielników kosztów CO w całych zasobach Spółdzielni jest procesem długotrwałym (trwającym przez wiele miesięcy). Ze względów organizacyjnych, umowę z firmą wykonującą tę usługę oraz rozwiązania finansowo-księgowe ukształtowano (w ramach dopuszczalnych przez obwiązujące przepisy) w taki sposób aby wszyscy użytkownicy lokali mieszkalnych wnosili opłatę w tym samym okresie, tj. w miesiącu, w którym po raz pierwszy w oparciu o nowe podzielniki rozliczane są koszty centralnego ogrzewania, poniesione w zakończonym sezonie grzewczym. Podobne rozwiązanie zastosowane było po poprzedniej wymianie podzielników, z tą różnicą, że opłata za podzielniki podzielona była na 10 rat, doliczanych do corocznego rozliczenia kosztów CO jako odrębna pozycja w podsumowaniu kosztów, i pobieranych w ciągu 10 lat obowiązywania umowy z firmą Ista.

Pytanie: Z czego wynika konieczność uiszczenia opłaty wymianę podzielników kosztów?

Odpowiedź: Obciążenie użytkowników kosztem wymiany podzielników kosztów CO (lub liczników ciepła) wynika wprost z obowiązującego „Regulaminu rozliczania kosztów zużytej energii cieplnej w budynkach administrowanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową «Górnik» w Katowicach” § 20. Pośrednio zaś, zapisy te są wynikiem decyzji Mieszkańców, którzy w znakomitej większości (za wyjątkiem kilku budynków – węzłów cieplnych) wypowiedzieli się za utrzymaniem sposobu rozliczania kosztów CO w oparciu o podzielniki kosztów ciepła, w ramach ankiety prowadzonej przez Komisje Społeczne w dniach od 13.11.2018 do 03.12.2018. Ankieta ta była poprzedzona serią spotkań Zarządu Spółdzielni z Mieszkańcami, w trakcie których szeroko informowano zainteresowanych o niedoskonałościach i znaczących kosztach stosowania metody „podzielnikowej”.

Pytanie: Czy z nadpłaty, która jest na moim koncie, będzie automatycznie pobrana kwota za niedopłatę wody i centralnego ogrzewania lub czy muszę to zapłacić osobno?

Odpowiedź: Niedopłaty z tytułu rozliczenia kosztów zużycia wody i kosztów centralnego ogrzewania będą automatycznie rozliczone z nadpłaty (dodatniego salda) na indywidualnym rachunku opłat eksploatacyjnych prowadzonego dla Pani/Pana lokalu.

Pytanie: Czy opłata za zainstalowanie podzielników będzie podbierana z nadpłaty na moim koncie, czy trzeba ją zapłacić oddzielnie?

Odpowiedź: Opłatę za usługę wymiany podzielników należy odrębnie wnieść na rachunek wskazany w doręczonej do skrzynki pocztowej informacji. Nie będzie ona „automatycznie” (domyślenie) potrącana z nadwyżki na rachunku opłat dla danego lokalu. Ta niedogodność wynika z obowiązujących przepisów podatkowych i księgowych. Opłatę należy wnieść na rachunek bankowy Spółdzielni o numerze 44 1020 2313 0000 3302 0019 6444 W tytule przelewu prosimy dodatkowo przepisać tytuł wpłaty, widoczny w górnej części przesłanej informacji, w postaci symbolu, np: S/09999/22**Uwaga: podany tutaj symbol jest tylko przykładem, a przepisać należy symbol ze swojego wydruku.

Opr. Grzegorz Kopernok

Z-ca Kierownika Działu Technicznego