Uczciwość się opłaci – apel Zarządu w sprawie kar za złe segregowanie odpadów

Zwracamy się z apelem do wszystkich mieszkańców budynków znajdujących się w naszych zasobach o przestrzeganie zasad prawidłowej gospodarki odpadami. Pomimo wielu publikacji na naszej stronie internetowej, gazecie „Pod Wspólnym Dachem”, ogłoszeń w tablicach informacyjnych, ulotek i plakatów oraz rozmów przeprowadzanych z mieszkańcami, problem jakim jest nieprawidłowe segregowanie odpadów- pozostał.

Tym razem należy wspomnieć już o konsekwencjach prowadzenia nieprawidłowej gospodarki odpadami. Coraz częściej, korespondencja kierowana do Spółdzielni z Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta w Katowicach, na podstawie zgłoszeń z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. wskazuje problemy przy odbiorze odpadów z nieruchomości. Dotyczą one nie tylko tematu blokowania dojazdu do miejsc gromadzenia odpadów ale w szczególności wskazują problemy związane z mieszaniem odpadów czy też całkowitym brakiem podziału na frakcje. Takie postępowanie stanowić będzie podstawę do podwyższenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawodawca zgodnie z art. 6k ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wskazuje, że rada gminy w drodze uchwały określa stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższa niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej przez gminę. Nadmienić należy, że kwota 52,60 zł jest dwukrotnością opłaty ustalonej przez gminę (m. Katowice) za gospodarowanie odpadami, zatem w skrajnych przypadkach może zostać ona podwyższona do kwoty 105,20 zł.

Kary mogą być też nałożone na gminę, na przykład z powodu nieosiągnięcia wymaganego wskaźnika segregacji odpadów, który uzależniony jest głównie od tego jak mieszkańcy gminy podchodzą do segregowania odpadów. Dla przykładu można tutaj przytoczyć dwie decyzje administracyjne dotyczące miast naszego regionu gdzie nałożono karę w wysokości 1,3 miliona złotych dla Rudy Śląskiej oraz 1,2 miliona złotych dla Bytomia.  Informujemy o tym Państwa z uwagi na coraz częstsze przypadki stosowania przez gminy podwyższonych stawek opłat za śmieci dla nieruchomości oraz nakładane przez Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska kary dla gmin w całym kraju.

Drugim aspektem tego tematu jest obowiązek właściciela lokalu mieszkalnego dokonania zgłoszenia do zarządcy budynku liczby osób zamieszkujących w lokalu mieszkalnym, celem naliczenia opłat za wywóz nieczystości i odprowadzenia ich do Urzędu Miasta. Jest to istotne, ponieważ liczba zadeklarowanych mieszkańców, ma wpływ na ile będzie przydzielonych i jakich pojemników w miejscu gromadzenia odpadów, dostarczanych przez MPGK Sp. z o.o. dla zarządców nieruchomości oraz częstotliwość ich wywozu.

Wynika to z uchwały nr XXXI/679/21 Rady Miasta Katowice z dnia 4 lutego 2021 r. w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Niejednokrotnie pojemniki na odpady selektywne czy wygrodzenia na odpady wielkogabarytowe przepełnione są odpadami, w tym niekoniecznie odpadami przeznaczonymi do wywozu przez MPGK Sp. z o.o.. Przyczyną tego problemu jest zbyt mała liczba pojemników lub zbyt rzadka częstotliwość ich wywozu, która bezpośrednio wynika ze złożonych deklaracji, a w skrajnych przypadkach z braku podstawowej wiedzy użytkowników gdzie i jak wyrzucać odpady. A za tym idzie nie tylko przepełnienie śmietników i wszechogarniający bałagan, ale także szczury i owady, które niekoniecznie chcemy w naszym sąsiedztwie i mieszkaniach.  Żeby zobrazować problem należy podkreślić, że w zasobach spółdzielni współczynnik liczba osób zadeklarowanych do opłaty za wywóz nieczystości w stosunku do ilości lokali mieszkalnych w budynkach wynosi średnio 1,5-1,6 osoby na 1 lokal. Są przypadki gdzie dla budynku powyżej 100 lokali, współczynnik ten wynosi zaledwie 1,28 osoby na 1 lokal, a ilość odpadów wytwarzanych przez nieruchomość sugeruje dwu, a nawet trzykrotnie większą liczbę osób zamieszkujących ten budynek. Najlepiej w tym zestawieniu wypada Osiedle „Kokociniec” ze współczynnikiem 1,9 osoby na lokal mieszkalny.

Wniosek nasuwa się jeden, im dalej od centrum miasta, tym większy odsetek lokali zamieszkanych przez ich właścicieli, natomiast im bliżej centrum, tym więcej lokali wynajmowanych. Tymczasem fałszywa deklaracja użytkownika w sprawie zaniżonej opłaty za śmieci, podwyższy koszt ponoszony przez wynajmującego i tym samym pomniejszy atrakcyjność oferty najmu. Nie tędy droga do sukcesu. Taką postawą narażamy uczciwie płacących na podwyżkę opłat, bo system gospodarowania odpadami w gminie musi się bilansować.

Mając na uwadze, że mieszkańcy, mówiąc delikatnie, niechętnie ponoszą koszty gospodarowania odpadami musimy wskazać na pewne prawne skutki i pułapki unikania tej opłaty poprzez składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą o liczbie osób zamieszkałych w lokalu. Niestety to unikanie staje się coraz powszechniejsze, choć jest łatwo wykrywalne.

Poddajmy analizie uzasadnienie wyroku najnowszego Wojewódzkiego Sądu administracyjnego w Białymstoku o sygn. I SA/Bk39/23 zapadłego 17-03-2023 r. Sąd stwierdził: to, że na spółdzielni ciąży obowiązek składania deklaracji, nie zdejmuje obowiązku ponoszenia ciężarów finansowych za wywóz odpadów z właścicieli mieszkań. Na nich ciąży obowiązek składania oświadczeń o liczbie zamieszkałych osób zgodnie ze stanem faktycznym. Istnieją narzędzia po stronie gmin by weryfikować ten oświadczenia zarówno w rejestrach meldunkowych , jak i choćby rejestrach dodatków 500+w przypadku dzieci, które ewidentnie muszą zamieszkiwać wraz z rodzicami. Dotyczy to też innych rejestrów gdzie figurują składane przez nas dane .

Zakup mieszkania i realizowany remont też wskazuje na konieczność korekty, a to z powodu konieczności wywozu odpadów nie tylko remontowych związanych z takim działaniem, ale także wskazuje, że lokal przeznaczony jest do aktywnego używania. Zużycie wody w rozliczeniach również wskazuje na aktywność w mieszkaniu i mało wiarygodnie brzmią tłumaczenia, że ktoś mieszka sam, ale lubi się kąpać i dlatego zużył 80m³ wody lub, że w drugim swoim mieszkaniu gotuje obiady i nosi do tego, które zamieszkuje na co dzień. To przykłady z życia wzięte. Abstrahując od tych wątpliwych tłumaczeń, warto mieć na uwadze, że uczciwość powinna nas obowiązywać zawsze. W ponoszeniu ciężarów finansowych związanych z działaniami wywierającymi na nasze życie istotny wpływ także.

Ponieważ problem nieprawidłowej gospodarki odpadami może spowodować zwiększenie opłat za wywóz nieczystości dla nieruchomości, a tym samym podwyższenie tej opłaty dla każdego jej mieszkańca. Przygotowaliśmy dla Państwa stosowne ogłoszenia, które są zamieszczone w każdej tablicy informacyjnej. Jedna z nich jest streszczeniem powyższego tematu w sprawie deklaracji osób zamieszkujących daną nieruchomość, możliwych konsekwencji podwyższenia opłat za brak segregacji odpadów oraz dodatkowych opłat z uwagi na gromadzenie odpadów nie podlegających wywozowi przez operatora. Drugie ogłoszenie w formie plakatu zawiera informacje w sprawie sposobu gromadzenia odpadów selektywnych w przypadku gdy pojemniki są przepełnione, stosowania się do harmonogramu wywozu, niezbędne informacje w sprawie gromadzenia i sposobu oddania odpadów wielkogabarytowych, poremontowych, zużytego sprzętu RTV i AGD, opon oraz odpadów niebezpiecznych ze wskazaniem punktów GPZO w naszym mieście.

Apelujemy o rzetelne, zgodne ze stanem faktycznym zgłaszanie liczby osób zamieszkujących dany lokal oraz bezwzględne przestrzeganie zasad segregacji odpadów i korzystanie w koniecznych przypadkach z Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów MPGK, mając na względzie finansowe konsekwencje dla wszystkich mieszkańców w przypadku nieprzestrzegania obowiązujących przepisów.

Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Górnik”